Lumonite
Olight
Petzl
Purelux
Led Lenser
Maglite
Fenix
Ferei
Lupine
Terralux
Nite Ize
Blackjack
Airam
VARTA
Silva
SAE
Strands
Viklight

Frakt från:

59kr

 

Fri frakt vid
order från 1499kr:

0kr


Fri retur (30 dagar):

0kr

Generell information om extraljus och lagar

Utvecklingen för LED-tekniken har varit förbluffande de senaste åren. De tidigare ljussvagare lysdioderna har utvecklats och idag är de rejält mycket ljusstarkare än traditionella lampor med glödtråd.

Att komplettera helljuset med extraljus har varit populärt sedan många år tillbaka. På 90-talet introducerades xenon-modellerna. De kunde producera ungefär dubbelt så mycket ljus jämfört mot halogon-modellerna och det avsevärt kallare skenet uppskattades av många, det är mer vilsamt för ögat. Men tekniken har några nackdelar (dyra reservdelar, lång upptändningstid och känsligare för vibrationer). Någon större utvecklingar har sedan dess inte hänt, inte förrän nu. Nu är det stor skillnad mellan ett enkelt halogenljus och modern LED-belysning.

Innehållsförteckning

De främsta fördelarna LED ger jämfört mot xenon och gamla halogen-lampor är:

  • Tänds direkt. Kort upptändningstid på ett fåtal hundradelar av en sekund.
  • Låg strömförbrukning.
  • Lång drifttid. LED-extraljus har en livslängd på upp emot 30 000 timmar. Jämförelsevis är livslängden för 55W H3 halogen 400 timmar och xenon är 2500 timmar.
  • Stöttåliga. Många LED-armaturer har en kompakt och mycket robust konstruktion som står emot både stötar, slag och vatten. Linserna är ofta av tålig polykarbonat vilket står emot stenskott.
  • Underhållsfria. Enkla att både använda och koppla in.
  • Låg värmeutveckling.

=> SE ALLA VÅRA LED-EXTRALJUS HÄR!

Det finns ett mycket brett sortiment av extraljus på marknaden, allt från ett par hundra kronor upp till flera tusen. Har man tidigare inte haft någon extrabelysning alls, så ger det mesta vad man än väljer en stor en rejäl förstärkning och därmed en ökad säkerhet för den som kör. En strålkastare som lyser 250 meter kompletterar det vanliga helljuset utmärkt. Ordentlig belysning är ett komplement som kan rädda dig från att köra på en älg, ett rådjur, en motionär eller en cyklist utan lyse. Vid 90 km i timmen hinner man 25 meter på en sekund. Då gäller det att uppfatta saker i tid, extraljus kan rädda liv!

E-godkända extraljus och belysning

All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1-2005 vara EU-godkända. Alltså måste de som vill köra laglydigt välja belysning som är E-märkt. Har du en bil som är äldre än 1/1 2005 kan man hävda att extraljusen monterats innan dess, reglerna gäller inte retroaktivt. Men det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna.

E-märkningen gäller både armatur med ljuskälla samt kringutrustning, allt ska vara e-märkt som helhet. E-märkningen anger inte bara ett godkännande ljusmässigt, utan också vad det är godkänt som. Kollar man på strålkastarens lins på en modern bil så ska det finnas en beteckning ("e-XXXXXX" X=siffra) som intygar vilken belysningskälla (Xenon, halogen, LED) som sitter i armaturen och vilken funktion de har. Alltså, bara för att en lampa är E-godkänd så kan man inte använda den till vad som helst. Felaktig kombination är olaglig. Tex. kan en E-märkt sidomarkeringslampa inte användas som ett främre positionsljus, där får enbart en E-märkt godkänd positionsljuslampa användas.

E-märkningen intygar alltså att belysningen är anpassad för rätt ändamål. Tex. kan de mest extrema extraljusen ej vara godkända på grund av att de har passerat gränsen för vad som är rimligt. Ljuset kan vara så oerhört skarpt och råkar man blicka in i en sådan på för nära håll finns risk för ögonskador. Ingen vill möta en bil med sådana ljus tända på ett backkrön. Det är därför lampor med den här räckvidden inte är E-märkta, det vill säga inte godkända. Även om de ändå säljs och används av långtradare, rallybilar och bilister i de norra delarna av landet.

Ej E-märkta billampor får alltså enligt lag ej användas i trafik. I praktiken är det dock sällan trafikpolisen har några synpunkter på E-märkningen eftersom vi i Sverige inte räknar referenstal och kan ha hur många extraljus vi vill.

Referenstal

Referenstal är ett värde som finns till alla E-märkta helljus och extraljus. Enligt ECE-bestämmelser får det samlade referenstalet på helljus och extraljus inte överstiga 100 på ett fordon. Referenstal finns tryckt i glaset på alla godkända lampor. Det är också ett bra indikationsvärde på hur mycket ljus man får ur en lampa. Desto högre värde, desto mer ljus och starkare belysning. Värdet är blandning av flera mätvärden tex. styrka, räckvidd och hur långt lampan lyser i förhållande till bredden.

Sverige har ett nationellt undantag från dessa regler om referenstal, kravet på att all belysning ska vara E-märkt kvarstår dock. Det finns alltså ingen begränsning på referenstal, man kan därför installera obegränsat antal extraljus på sitt fordon. Utomlands finns begränsningar i referenstal och därför är det en bra idé om extraljusen är urkopplingsbara om man kör utanför Sveriges gränser och överstiger referenstalets gränser.

Effektbelysning i extraljus (angel eyes) som positionsljus eller varselljus

Mång extraljus är utrustade med små effektfulla lampor eller så kallade "angel eyes" - en stilfull yttre ring på extraljuset som kan användas som positionsljus eller varselljus. Det är både snyggt och effektivt i trafiken om man monterar och använder det på rätt sätt. Tyvärr är många monteringar felaktiga och de blir därmed olagliga. Problemet är placeringen av extraljuset på fordonet. Belysningsanordningar ska vara placerade på rätt plats på bilen så man lätt kan avgöra exempelvis bilens läge om man i mörker ser endast ljuspunkterna. Både Positionslyktor och varselljus ska monteras på en viss höjd (positionsljus: lägst 35 cm och 150 cm högt. Varselljus: lägst 25 cm och 150 cm högt) och max 40 cm från bilens sida. Avståndet mellan de innersta positions-/varselljusets lysande ytor måste vara minst 60 cm. Det är detta mått, minst 60 cm mellan lyktorna, som ställer till problem när man kombinerar extrastrålkastare med positions-/varselljus.

Positions-/varselljus inbyggda i extraljus är alltså tillåtna, men ska förstås vara E-godkända med de inbyggda positionslyktorna och placeras på rätt plats på fordonet. I praktiken är det dock svårt att få till en bra montering som är effektivt för extraljusen, samtidigt som positions-/varselljuset blir lagligt.

Installationskrav av extraljus (Transportstyrelsen)

De viktigaste kraven att tänka på vid montering av extraljus på ditt fordon är:

  1. All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1-2005 vara E-märkta. Har extraljus monterats och tagits i bruk före den 1 januari 2005 gäller inte kravet.
  2. Helljusstrålkastare ska vara justerbar.
  3. Helljusstrålkastare ska vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den omedelbart slocknar vid omkoppling från helljus till halvljus.

Hämtat från transportstyrelesens hemsida. Mer finns att läsa här: "Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om bilar"

Källor:

 

Kommentera denna artikel

Nya produkter

Belysning och kringutrustning utvecklas ständigt - så även vårt produktsortiment. Från oss hittar du marknadens mest kraftfulla och effektiva portabla belysning.

Snabb leverans 1-2 dagar

Lagerförda produkter levereras inom 1-2 arbetsdagar. Vi handlägger order löpande och beställningar lagda före kl. 13 skickas normalt samma dag.

100% Nöjd Kund-garanti

Beställ nu och testa produkten hemma. 100% Nöjd kundgaranti! Öppet köp i 30 dagar med fri retur och byte. Det ger dig ett tryggt och säkert köp.