OBSVERVERA! I denna guide går vi igenom hur man installerar extraljus på bilar UTAN CANbus-styrt helljus. Installationsguide för bilar med CANbus-styrt helljus hittar du här: Så monterar du extraljus på CANbus-styrda fordon. Om du är osäker på om ditt helljus är CANbus-styrt eller inte, börja med att läsa följande guide: Behöver jag CANbus-avkodare till min bil?
Att installera extraljus är enklare än man tror. Du behöver i princip bara kunna använda en skruvdragare och en multimeter. För att underlätta för dig som är ny eller vill fräscha upp minnet har vi skapat en installationsguide som visar hur du kopplar extraljuset till bilens helljus så att de tänds samtidigt.
Genom att följa de fem stegen nedan klarar du installationen utan problem.
Vi på Valostore erbjuder kompletta paket för nästan varje extraljus. Dessa paket innehåller (oftast) extraljus, extraljushållare, stabiliseringsstag och reläkabelsats. Självklart kan du även köpa extraljusen separat om du redan har lämpliga tillbehör.
Nedan har du en liten checklista över det som kan behövas för montering och installation.
Extraljus / installationstillbehör:![]()
Verktyg/tillbehör:
Vi får ofta frågor i stil med “Vilket extraljus passar till min bil?”. Faktum är att de allra flesta extraljus vi säljer kan ses som universella, och alltså inte är anpassade efter någon särskild bilmodell. Ett extraljus som passar till en Volvo kan med andra ord passa lika bra till en BMW eller Toyota. Valet beror främst på dina preferenser, var extraljuset ska monteras, dess storlek samt eventuella begränsningar som sensorer eller kameror. blockeras av en viss typ av extraljus).
Moderna bilar med LED- eller xenon-belysning är till större del CANbus-styrda och kräver då en typ av avkodare för att extraljusen ska kunna tändas och släckas samtidigt som helljuset. Då behöver du antingen en XBB Dongle & PowerUnit eller annan lämplig CANbus-avkodare. Om styrsignalen kan tas direkt från helljuskabeln är helljuset inte CANbus-styrt och du behöver inte ha en CANbus-avkodare.
Börja med att lossa registreringsskyltslisten och avlägsna nummerplåten. Skruva sedan loss registreringsskyltshållaren om det finns en sådan och rengör lackytan bakom.
Med självborrande montageskruv: Placera extraljushållaren på registreringsskyltens plats. Skruva sedan fast extraljushållaren. Säkerställ att fästet monteras rakt. Denna lösning rekommenderas inte vid tyngre installationer.
Med popnit (rekommenderas): Placera extraljushållaren på registreringsskyltens plats. Markera med en penna var hålen för popnitarna ska borras. Ta bort hållaren och borra hålen. Placera tillbaka extraljushållaren och montera dit popnitarna. Fördelar: hållfast montering från ett håll.
Med blindnitmutter (rekommenderas): Placera extraljushållaren på registreringsskyltens plats. Markera med en penna var hålen för blindnitmuttrarna ska borras. Ta bort hållaren och borra hålen. Montera dit blindnitmuttrarna. Placera tillbaka extraljushållaren och skruva fast den i blindnimuttrarna. Fördelar: hållfast montering från ett håll samt avtagbart om du vill byta eller ta bort extraljushållaren.
Med bult och mutter (rekommenderas): Placera extraljushållaren på registreringsskyltens plats. Markera med en penna var hålen för bultarna ska borras. Ta bort hållaren och borra hålen. Placera tillbaka extraljushållaren och fäst den med bultarna och muttrarna. Fördelar: hållfast montering, dock krävs åtkomst från båda hållen vilket kan vara svårt eller omöjligt i vissa fall.
![]()
![]()
![]()
Placera extraljuset på extraljushållaren och fäst det med de medföljande fästelementen. Du behöver inte dra åt bultarna alltför hårt ännu, då extraljuset behöver riktas senare för optimal ljusbild.
Om extraljuset behöver stabiliseringsstag, fästs dem i detta skede. Vanligtvis har extraljusen en egen fästpunkt för stag, där ena änden av staget fästs. Den andra änden fästs på bilens stötfångare eller annan lämplig plats med en liten skruv.
Lokalisera en lämplig väg för extraljusets kablar in till motorrummet, och därefter en väg till batteriet eller annan lämplig strömkälla. På de flesta bilar är detta relativt enkelt, men på vissa kan det vara lite trängre och krångligare.
Sätt till sist tillbaka nummerskylten på plats. Det enklaste sättet är att fästa registreringsskyltshållaren direkt på extraljushållaren.

När extraljuset har monterats på plats kommer vi till det mest avancerade skedet i installationen, nämligen anslutningen av alla kablar så att extraljuset kan få ström och tändas och släckas samtidigt som helljuset. Det enklaste och snabbaste sättet att ansluta extraljuset på är att använda sig av en färdig reläkabelsats anpassad till ditt extraljus. I denna guide går vi igenom analog anslutning, d.v.s. att man tar styrsignal fysiskt från bilens helljuskabel. Detta fungerar praktiskt taget för alla bilar där helljuset använder sig av halogenlampor. I nyare bilar, där helljuset använder sig av antingen xenon- eller LED-lampor, plockar man styrsignalen på ett annat sätt. Detta går vi igenom i en annan guide.
Innan du börjar koppla in reläkabelsatsen bör du kunna identifiera följande komponenter på reläkabelsatsen:
Plus (röd): Ansluts till bilbatteriets pluspol eller annan konstant positiv strömkälla i motorrummet.
Jord (svart): Ansluts till bilens chassi eller annan lämplig jordkälla (batteriets minuspol rekommenderas inte)
Säkring: Kabelsatsens “svagaste länk”. Om något går fel, t.ex. om kortslutning uppstår eller om det anslutna extraljsuet har för hög effekt i förhållande till kabelsatsen, så bryter säkringen kretsen så att strömmen inte kan fortsätta flöda och skada extraljuset, bilen eller andra komponenter
Signalkabel (blå): Aktiverar reläet och tänder därmed extraljuset när den får signal (ström). Ansluts till bilens positiva helljuskabel. Om du vill ha en strömbrytare i kupén för att vid behov kunna stänga av endast extraljuset men behålla helljuset, bör du ansluta strömbrytaren på denna kabel
Extraljuskontakt: Antalet kontakter och kontakttypen kan skilja mellan olika reläkabelsatser. Ansluts till extraljusets kontakt. Vissa extraljus är så pass kraftfulla att de inte har en kontakt, utan endast lösa kablar
Relä: En typ av strömbrytare som agerar länk mellan signalström och kraftström. När signalkabeln kopplad till reläet i ena änden och helljusekabeln i andra änden får ström, aktiveras reläet och skickar vidare den starka strömmen till extraljuset

Plus (+): Ta bort säkringen från reläkabelsatsen för att förhindra kortslutning. Anslut den röda kabelns ringkabelsko till batteriets pluspol eller annan lämplig pluspol i motorrummet. Om batteriet är placerat någon annanstans än motorrummet finns det ändå nästan alltid en färdig plats i motorrummet för plusmatning, t.ex. för starthjälp.
Jord (-): Anslut den svarta kabelns ringkabelsko till lämplig jordpunkt. Vi rekommenderar att man ansluter jordkabeln till en omålad del av bilens chassi, men på äldre bilar går det oftast helt okej att ansluta till batteriets minuspol. Risken med att ansluta jordkabeln direkt till batteriets minuspol är att extraljuset dränerar batteriet då jordkabeln hamnar på fel sida BMS-sensorn (Battery Management System).
![]()
![]()
Den blå signalkabeln ska vanligtvis anslutas till helljusets pluskabel. Denna kabel går tillsammans med många andra kablar, till kontaktstycket som går in i lykthuset. Rätt kabel kan lokaliseras med hjälp av en multimeter och en vän eller familjemedlem. Såhär går du tillväga för att hitta rätt kabel:


Anslut reläkabelsatsens extraljuskontakt till extraljusets kontakt. Du bör höra ett litet klick när låsningen på kontakten går i. Så enkelt är det!
Har extraljuset ingen kontakt behöver du göra anslutningen på egen hand, förslagsvis med lämplig skarvhylsa.
Om extraljuset är utrustat med positionsljus eller annan funktion kan det kopplas in på olika sätt beroende på hur man vill att funktionen ska aktiveras. Nedan har vi listat ett par olika alternativ:
Automatisk aktivering: Om du vill att positionsljuset / annan funktion ska aktiveras automatiskt tillsammans med bilens motsvarande funktion
Manuell aktivering: Om du vill slå av och på positionsljuset (eller annan funktion) med en strömbrytare inne i kupén
Vissa japanska bilmärken (t.ex. Toyota, Subaru, Mitsubishi, Mazda, Nissan m.m.) använder sig ibland av helljus som är så kallat minusstyrt. När en bil har minusstyrt helljus (även kallat negativt styrt helljus) betyder det att helljuset aktiveras genom att jorden (-) bryts eller styrs, i stället för den vanliga plusstyrningen (+). I detta fall kan du inte ansluta reläkabelsatsen som beskrivet ovan, eftersom extraljuset i så fall hade lyst konstant oavsett om helljuset är på eller inte.
Så ansluter du en reläkabelsats på en bil med "minusstyrt" helljus:
Se ett grafiskt kopplingsschema för detta nedan.

Efter att alla anslutningar gjorts är det dags att sätta tillbaka säkringen i reläkabelsatsens säkringshållare och funktionstesta extraljuset och alla dess funktioner. Om allt är i sin ordning, bunta ihop kablarna i ett snyggt knippe och fäst kablaget på en lämplig fuktskyddad plats i motorutrymmet.
Om extraljuset eller någon funktion inte tänds, kontrollera följande:
Om extraljuset lyser konstant, kontrollera följande:
![]()
![]()
När montering och anslutning av extraljuset är klart, är det bara att invänta mörkret. Hitta en lämplig mörk plats (t.ex. en lång landsväg eller annat liknande öppet område). Slå på extraljusen och rikta in dem så att de pekar rakt fram. Ett ljus riktat för lågt lyser för mycket nära bilens front, vilket gör det svårt att se långt.
Ett ljus riktat för högt kommer att lysa upp trädtopparna, men själva vägen kommer få för lite ljus. Om du installerar flera extraljus kan det vara en bra idé att rikta de yttre lamporna lite utåt för att få en bredare ljusbild.
Vi hoppas att denna guide lärde dig ett och annat om hur man installerar extraljus! Har du fortfarande funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till våra experter på kundsupporten.
Hos oss betalar du tryggt och enkelt med Walley, Swish, banköverföring och de vanligaste konto- och kreditkorten. Vi levererar även till företag med Walley-faktura. Välj mellan hemleverans, leverans till postombud eller leverans till arbetsplatsen!
Lagerförda produkter levereras normalt inom 1-2 arbetsdagar. Vi handlägger ordrar löpande och beställningar lagda före kl. 13 skickas normalt samma dag. Vid mycket hög belastning kan leverans ta någon dag extra.
Vi vill att du som kund ska vara 100% nöjd med ditt köp. Därför erbjuder vi långt öppet köp med fri retur! Det ger dig ett tryggt och säkert köp.

EXPERTEN PÅ PORTABELT LJUS
Belysning och kringutrustning utvecklas ständigt - så även vårt sortiment. Hos Valostore hittar du alltid marknadens effektivaste hand- och pannbelysning samt den bästa kringutrustningen. Vi har ett eget ljuslaboratorium som uppger det verkliga ljusflödet (ljusstyrkan) på belysningen. Välkommen till Valostore’s nätbutik!
VALOSTORE ERBJUDER
Kundtjänst
VALOSTORE BUTIK
Vår fysiska butik ligger i Stockholm. Här finns massvis av produkter att se och klämma på. Välkommen till oss och vår butik!
VALOSTORE
Handshake Sweden AB
Fryksdalsbacken 38, 12343 Farsta
Org. nr: 556974-8238
BLI VALOSTORE INSIDER
Få info om produktnyheter, exklusiva erbjudanden och tävlingar! Nyhetsbrev skickas högst varannan vecka. Du kan avsäga dig tjänsten när du vill.
© 2025 Valostore / Handshake Sweden AB | 556974-8238 | Registerutdrag