Lumonite
Olight
Fenix
Ferei
Lupine
Maglite
Terralux
Petzl
Nite Ize
Purelux
Led Lenser
Blackjack
Airam
VARTA

Så monterar du extraljus på ditt fordon

Monteringsanvisningar av extraljus på bil och andra fordon

Oftast så vill man att extraljusen ska tändas tillsammans med fordonets original-helljus. I den här artikeln så går vi igenom hur du kopplar in extraljus med den funktionen.

För att smidigt kunna montera extraljus på ett fordon behöver du införskaffa tre stycken huvudkomponenter: extraljus, fäste och reläsats. Vi använde oss utav:

För montering av LED-ljusramp så rekommenderar vi tex. dessa:

Utöver de komponenterna som ska monteras på fordonet, kan det även vara bra att ha detta tillgängligt för att underlätta monteringen:

  • Skruvdragare med borrsats
  • Fasta nycklar eller skiftnyckel
  • Avbitare
  • Buntband
  • Plåtskruv samt gängade skruvar med mutter och bricka
  • Krympslang
  • Multimeter
  • Skarvklämma/ grenkontakt

Innehållsförteckning

=> SE ALLA VÅRA LED-EXTRALJUS OCH LED-LJUSRAMPER HÄR!

Steg 1 - Montera bort registreringsskylten

De flesta registreringsskyltar sitter monterade i en skylthållare av plast, vilken i sin tur sitter fastmonterad på bilen. Båda ska plockas bort.

Plocka bort registreringsskylten från skylthållaren på bilen. Oftast sitter en täckbricka nedtill (på vår bild märkt "Volkswagen Stockholm") som fixerar skylten. Lossa denna täckbricka och tag sedan bort registreringsskylten.

Skylthållaren sitter fastskruvad i kofångaren med några skruvar. Skruva bort skylthållaren.

 

Steg 2 - Montera fästet för extraljus

För att underlätta jobbet och för att få en så stadig montering som möjligt, så kan man innan man monterar själva fästet på bilen, redan nu installera fästerna för extraljusen på extraljushållaren.

Dra åt skruvarna till fästena ordentligt. Ett skruvstäd underlättar jobbet vid monteringen.

Vid behov kan man böja fästet lite lätt för att få fästet bågformat kring kofångaren.

Montera sedan dit extraljushållaren. Var noga med att centrera fästet och använd tillräckliga skruvar.

Vi använde oss utav plåtskruv samt borrade genomgående hål i kofångaren för tre gängade skruvar med mutter. Glöm inte brickor på baksidan, plasten är lite mjuk, så det ger en ökad stabilitet om man har något på baksidan.

Vid behov kan man borra nya hål i fästet. Glöm inte att använda rostfria skruvar och brickor.


Steg 3 - Montera extraljusen

Montera tillbaka registreringshållaren framför extraljushållaren.

Du kan behöva göra nya hål i kofångaren om extraljushållaren täcker de du använt tidigare. Vi behövde inte göra nya, utan använde oss utav samma fyra hål den tidigare fastskruvad i. Använd mellanlägg för att förhöja mellan registreringshållaren och kofångaren, exempelvis muttrar eller brickor.

Montera sedan tillbaka registreringsskylten i hållaren. Sätt tillbaka täckbrickan som fixerar och håller skylten på plats.

När registreringsskylten och hållaren är på plats, ska extraljusen monteras i fästena. Använd de medföljande skruvarna och dra åt ordentligt.

Steg 4 - Dra in extraljusens kablar i grillen

De flesta fordon är inte förberedda för montering av extraljus och det skiljer sig lite olika från modell och märke till hur smidigt det är att dra in kablarna. På de flesta fordon är det dock ett enkelt ingrepp, då grillen är luftig och därmed öppen på flera ställen där man kan dra in kablarna.

På vårt högra extraljus (i bild), så var vi tvugna att skarva sladden då den var för kort. Om du behöver skarva, använd ordentliga skarvkontakter och gärna tillsammans med krympslang. Glöm inte att avlasta. Fäll in skarvningen så den hamnar innanför grillen. Det blir inte bara snyggare, utan skarvningen står sig också bättre emot vatten, smuts, väder, snö och vind.

Något som vi inte använde men som kan vara bra att ha, är stabiliseringsstag för lamporna. Det förhindrar att extraljuset gungar och ljusbilden blir skakig. Särskilt om man kör ofta på ojämna vägar.

Steg 5 - Koppla in relä

För den oerfarna kan inkopplingen av reläet verka aningen komplicerat, men så behöver det inte alls vara. Har man dessutom en komplett reläsats så blir monteringen mycket smidig. Här kan du se hur en komplett reläsats är uppbyggd (Kabelsats 12V extraljus, Purelux Pro Serie):

  1. Minuskälla (-)
    Kopplas till jord/ fordonets chassi eller annan minuspol.
  2. Pluskälla (+)
    Kopplas till pluspol.
  3. Säkringshållare med säkring
    Skyddar mot överbelastning och/ eller felkopplade extraljus
  4. Styrström/ tändningstråd
    Skickar signal till reläet för att tända och släcka extraljusen. Ansluts smidigastgenom att koppla en "tjuv" på bilens befintliga plusmatning till helljuset.
  5. Strömmatning till extraljus (2st DT-kontakter)
    Finns ej DT-kontakt och man vill ansluta mot kabelstump, kan man klippa bort kontakten.
  6. Reläet
    Den del som tänder och släcker extraljusen.

Anslut kablar

 

1. Minuskälla (-)

Denna ska kopplas till en minuspol (-). Finns ingen kopplingsbox, så kan man koppla mot fordonets chassi (jord) eller batteri. I vårt fall så kopplade vi minuskällan till bilens chassi.






 

2. Pluskälla (+)

Denna ska kopplas till en pluspol (+). På de flesta bilar finns kopplingsbox där man smidigt kan ansluta kabeln. Finns ingen kopplingsbox så kan man koppla direkt till fordonets batteri.

 

 

 

4. Styrström/ tändningstråd

Hitta strömmatning till helljuset: Börja med att lokalisera kablarna som går till bilstrålkastaren. Det ser olika ut från bil till bil, vissa bilmodeller är enklare uppbyggda än andra. Finns strömkabel precis bakom lampan till helljuset så hittar man rätt kabel enkelt och direkt. På vår Volkswagen Caddy går alla kablar till billjuset i samma kabelstam med en gemensam anslutningskontakt till strålkastaren. För att hitta rätt kabel, var vi tvugna att mäta vilken som var till helljuset. Vi lossade kontakten från strålkastaren och mätte med multimeter/ voltmeter vilken pol som gav utslag när helljuset tändes från förarplatsen. På så sätt kunde vi enkelt hitta vilken kabel som gick till helljuset.

När kabeln som går till helljuset har identifierats, ska reläets tändningstråd kopplas till denna. När helljuset på bilen tänds, så skickas även en signal till reläet och extraljusen tänds. Det lättaste och snyggaste sättet att ansluta reläets tändningstråd till helljusets kabel, är att använda en så kallad "skarvklämma/ grenkontakt" (blå kontakt på bild).

Steg 6 - Testkör extraljusen!

När allt är inkopplat och färdigt, och om du har gjort rätt, så kommer de nya extraljusen tändas samtidigt som helljuset slås på från insidan. Mycket nöje!

=> SE ALLA VÅRA LED-EXTRALJUS OCH LED-LJUSRAMPER HÄR! <=

 

Läs också artikel: "Generell information om extraljus och lagar"

Nya produkter

Belysning och kringutrustning utvecklas ständigt - så även vårt produktsortiment. Från oss hittar du marknadens mest kraftfulla och effektiva portabla belysning.

Snabb leverans 1-2 dagar

Lagerförda produkter levereras inom 1-2 arbetsdagar. Vi handlägger order löpande och beställningar lagda före kl. 13 skickas normalt samma dag.

100% Nöjd Kund-garanti

Beställ nu och testa produkten hemma. 100% Nöjd kundgaranti! Öppet köp i 30 dagar med fri retur och byte. Det ger dig ett tryggt och säkert köp.